Realizowane Programy
Program wychowania przedszkolnego „Zabawy z porami roku”
Iwona Lewkowicz, dr Anna Tworkowska - Baraniuk.
Wydawnictwo Edukacyjne Podręcznikarnia
Roczny Plan Pracy Przedszkola Samorządowego Nr 5 w Białymstoku na rok szkolny 2023/2024
„MÓWIĘ I TWORZĘ”
„Mowa słodsza niż miód”.
Homer
Zadania ogólne:
- uświadomienie konieczności dbania o rozwój mowy oraz komunikacji językowej.
- doskonalenie kompetencji grona pedagogicznego w zakresie wspomagania wychowawczej roli nauczyciela.
- podejmowanie działań w celu rozwoju i usprawniania aparatu mowy członków społeczności przedszkolnej.
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Załącznik 1 - do ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dn. 14 luty 2017 r. (DZ.U. 2017 poz. 356)
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego opisuje proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Przedszkola oraz inne formy wychowania przedszkolnego w równej mierze pełnią funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewniają dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
Program "Optymistyczne Przedszkole"
Dnia 9 maja 2012 r. z okazji wejścia do ogólnopolskiego programu „Optymistyczne Przedszkole Ireny Dzierzgowskiej, Mireli Nawrot” Przedszkola Samorządowego Nr 5 i Przedszkola Samorządowego Nr 8 w Białymstoku inaugurację zaszczyciła swoją obecnością współautorka programu Pani Mirela Nawrot - dyrektor ośrodka „Partner”, wykładowca wyższej uczelni, dyrektor Przedszkola Niepublicznego „Stokrotka”, która wspólnie ze śp. Ireną Dzierzgowską – w-ce minister Edukacji Narodowej w latach 1997-2000 opracowała program „Optymistyczne Przedszkole”.
Pani Mirela Nawrot wprowadziła obecnych w arkana „Piękniejszej edukacji dla małego dziecka” angażującej pracowników przedszkoli, dzieci i rodziców. Uroczystość uświetniły występy dzieci z obu placówek. W Polsce program "Optymistyczne przedszkole" powstał w 2004 i z roku na rok przybywa mu zwolenników. W 2008 program ten realizowało ponad sto przedszkoli w Polsce.
Głównym celem tego programu jest wzmacnianie u dzieci poczucia własnej wartości, rozwijanie optymizmu, podejmowania działań konstruktywnych, radzenia sobie w różnych sytuacjach. Ważne jest, aby dzieci były tolerancyjne, wrażliwe, zaangażowane, aby rozwijały swoje talenty i zainteresowania.
Cały program zawiera 7 modułów:
- Moduł czerwony – wychowanie.
- Moduł pomarańczowy – inteligencje wielorakie.
- Moduł żółty – sukces dziecka.
- Moduł zielony – umiejętności.
- Moduł niebieski – optymistyczni rodzice.
- Moduł granatowy – optymistyczny personel.
- Moduł fioletowy – promocja przedszkola.
„Piątka na piątkę” – przedszkole w pełni przyjazne dziecku
MISJA NASZEGO PRZEDSZKOLA
Kształtujemy umiejętności samoobsługowe naszych wychowanków
Organizujemy zajęcia rozwijające wszechstronne zdolności dzieci
Nawiązujemy współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym
Czuwamy nad zdrowiem i bezpieczeństwem dzieci
Eksponujemy twórczy potencjał dzieci w środowisku dzieci
Przygotowujemy dzieci do szkoły
Celebrujemy uroczystości i spotkania podtrzymujące więzi rodzinne i przynależność narodową
Jesteśmy otwarci na innowacje i nowe wyzwania
Akceptujemy dzieci takimi jakie są
Pracujemy zgodnie z podstawą programową
Stwarzamy coraz lepsze warunki do nauki i pracy
5-tka na piątkę – przedszkole w pełni przyjazne dziecku
WIZJA PRZEDSZKOLA
-
jest placówką otwartą na potrzeby dziecka i jego rodziców;
-
współpracuje z rodzicami i środowiskiem lokalnym dla dobra dzieci oraz w celu promowania placówki, wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom;
-
dba o higienę i zdrowy, aktywny tryb życia, promuje zasady bezpieczeństwa oraz działania prozdrowotne;
-
prowadzi zajęcia na wysokim poziomie, prowadzi działania innowacyjne;
-
wychowankowie przedszkola są odpowiednio przygotowani do podjęcia nauki w szkole;
-
dzieci są otwarte, spontaniczne i twórcze, potrafią poradzić sobie w trudnych sytuacjach;
-
przedszkole propaguje relacje interpersonalne oparte na poszanowaniu praw i obowiązków wszystkich podmiotów społeczności przedszkolnej;
-
klimat przedszkola sprzyja efektywnej pracy.
Stworzenie warunków dla prawidłowego rozwoju dziecka zgodnie z zasadami ochrony zdrowia i higieny sprawi, że placówka jest bezpieczna i przyjacielska.